Heli Hämäläinen Ihmisen kokoisia ihmisoikeuksia

Irlanti äänestää tänään tasa-arvoisesta avioliitosta

Irlannin tasavallassa järjestetään tänään kansanäänestys avioliiton avaamisesta samaa sukupuolta oleville pareille. Mikäli kansanäänestys puoltaa avioliiton tasavertaistamista, Irlanti on ensimmäinen maa, jossa asia saatetaan voimaan kansanäänestyksellä.

Suomessa halutaan kumota kansalaisaloitteella alkuun pantu avioliittolain vastaava uudistus, josta projektista sitä puuhannut ryhmä käyttää termiä 'aito avioliitto'.

Avioliitto raamatullisessa muodossaan muistuttaa paljon sitä muotoa, mitä kutsutaan Shariaksi eräässä toisessa uskonnossa. Avioliitto ei ole välttämättä mikään rakkausavioliitto vaan sulhasen tai hänen sukunsa sekä morsiamen isän tai suvun välinen kauppa. Kahden vapaasta tahdosta olevan aikuisen välinen oikeustoimi se on ollut vain vähän aikaa. Tästä osoituksena Raamatussa patriarkka Jaakobin Raamatun mukainen avioliitto ei mahdu nykyisen avioliittolain sisälle. Painottaako nykyinen avioliittolaki liikaa miehen ja naisen välistä sopimusta, jolloin erkaannutaan raamatullisesta aidosta avioliitosta?

Jaakob ei ole mikä tahansa Raamatun hemmo. Hän on patriarkka, jolle Jumala antoi nimen Israel. On siis erikoista ettei hänen avioliittonsa mahdu nykyisen avioliittolain sisälle.

Jaakobilla oli kaksitoista poikaa: Lean synnyttämiä olivat Ruuben, Simeon, Leevi, Juuda, Isaskar ja Sebulon, hänen orjattarensa Silpan lapsia olivat Dan ja Naftali, Raakelin orjattaren Bilhan lapsia olivat Gad ja Asser, ja Raakelin lapsia Joosef ja Benjamin. Jaakobilla oli myös yksi tytär, Diina. Jaakobin pojat olivat Raamatun mukaan samannimisten Israelin heimojen kantaisiä.

Ehkä nyt on aika tehdä kansalaisaloite vielä aidomman avioliiton ennallistamisesta, eli aloite avioliittolain muuttamisesta 1 Moos 29 mukaiseksi.

"Jaakob palvelee Labania Raakelin tähden

Kun Jaakob oli asunut Labanin luona kuukauden verran, 15 Laban sanoi Jaakobille: "Miksi sinun pitäisi tehdä minulle ilmaista työtä, vaikka oletkin sukulaiseni? Sano, mitä haluat palkaksesi." 16 Labanilla oli kaksi tytärtä; vanhemman nimi oli Lea ja nuoremman Raakel. 17 Lealla oli lempeät silmät, mutta Raakel oli kaunis vartaloltaan ja kasvoiltaan. 18 Jaakob oli rakastunut Raakeliin, ja niin hän sanoi: "Minä palvelen sinua seitsemän vuotta, jos annat minulle nuoremman tyttäresi Raakelin." 19 Laban sanoi: "Parempi minun on antaa hänet sinulle kuin jollekin toiselle. Jää minun luokseni asumaan." 20 Niin Jaakob palveli seitsemän vuotta saadakseen Raakelin, ja ne vuodet tuntuivat hänestä vain muutamalta päivältä, koska hän rakasti Raakelia.
21 Sitten Jaakob sanoi Labanille: "Anna minulle vaimoni. Palvelusaikani on kulunut umpeen, ja nyt tahdon saada hänet." 22 Laban kutsui silloin koolle paikkakunnan kaikki asukkaat ja järjesti hääpidot. 23 Mutta illan tultua hän haki tyttärensä Lean ja vei hänet Jaakobin luo, ja Jaakob yhtyi häneen. 24 Laban antoi orjattarensa Silpan tyttärelleen Lealle orjattareksi.

25 Kun aamu koitti, Jaakob huomasi, että olikin saanut Lean. Hän sanoi Labanille: "Mitä oletkaan minulle tehnyt! Minähän palvelin sinua saadakseni Raakelin. Miksi sinä petit minua?" 26 Mutta Laban vastasi: "Ei ole meillä päin tapana naittaa nuorem- paa tytärtä ennen vanhempaa. 27 Vietä nyt vain hääviikko loppuun tämän vanhemman kanssa, niin saat sitten palkaksi nuoremmankin, kunhan pysyt minun palveluksessani toiset seitsemän vuotta." 28 Jaakob suostui siihen ja vietti hääviikon loppuun Lean kanssa. Sen jälkeen Laban antoi myös tyttärensä Raakelin hänelle vaimoksi 29 ja antoi orjattarensa Bilhan tyttärelleen orjattareksi. 30 Jaakob yhtyi myös Raakeliin, ja Raakel oli hänelle rakkaampi kuin Lea. Näin Jaakob palveli Labanin luona vielä toiset seitsemän vuotta."

  1. Säädetään 7 vuoden työvelvoite appivanhemman hyväksi, jonka voi kuitata myös myötäjäisellä, samoin todistuksella ettei ole ennestään sukua tulevalle apelleen.
  2. Appivanhemmalla on oikeus naittaa ensiksi vanhin tyttärensä. Häissä sulhasella on oikeus esittää myös kiinnostuksensa naida vaimon nuorempi sisko. Tähän sovelletaan myös myötäjäisvaatimusta.

Toinen vaihtoehto on antaa avioliittolain muutoksen astua voimaan 1.3.2017.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän Juha-MattiKarppi kuva
Juha-Matti Karppi

Ei ikinä pitäisi ottaa Raamattua mukaan keskusteltaessa lainsäädännöstä, koska se antaa vain fundamentalisteilla mahdollisuuden käyttää sitä. Raamattu on uskonnollinen auktoriteetti kristillisen kirkon sisällä, mutta maallisia lakeja säädetäessä sillä ei ole mitään merkitystä.

Heli Hämäläinen

Avioliitto on nykyaikana sopimusoikeudellinen järjestely, jossa osapuolet solmiessaan avioliittoa tekevät sen vapaasta tahdostaan ja täysi-ikäisinä, esteettöminä sekä oikeustoimikykyisinä. Pappi on yhteiskunnan silmissä notaari ja kaupanvahvistaja. Hänen tehtävänsä on ottaa selville onnistuuko oikeustoimi sekä kirjata se väestötietojärjestelmään.

Uskonnollisella yhteisöllä on oikeus antaa tälle oikeustoimelle uskonnollinen merkitys. Luonnollisesti tämä käsitys kuuluu uskonnonvapauslain mukaisesti uskontokunnan sisälle. Syrjintäargumentit eivät päde silloin kun kysymys on uskonnon sisäisen opin mukaisuudesta.

Viimeisenä tietysti pariskunta itse on vastuussa avioliittonsa pyhittämisestä. Heidän tehtävänsä on pitää paha kaukana avioliitosta ja vain he määrittävät milloin sopimus on rikottu.

Juha Kuittinen

Jeesuksen armostako tuota tasa-arvoisen avioliiton pyhittämistä saa jatkaa?. Onko armo loputonta vaikka tieten tahtoen syntiä tekee?

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #5

Ihmiset tekevät tietoisesti tällä hetkellä asioita, jotka Jeesus mainitsee erityisesti synneiksi. Homoista hän ei opettanut mitään.

Jeesus on täydellinen uhri, Jumalan armo kuuluu sitä anovalle ja syntinsä tunnustavalle.

Juha Kuittinen Vastaus kommenttiin #6

"VT:ssa oli käskyjä, jotka opettivat homouden olevan synti. Koska Herran Jeesuksen tuli uskoa kaikkeen mitä VT opetti, niin Hän tietenkin uskoi myös homouden olevan synti. Raamattu opettaa myös Uuden Liiton järjestyksen mukaan homouden olevan synti. Myös tällä tavalla Herra Jeesus tuomitsi homouden synniksi."

http://www.kotipetripaavola.com/Homoseksuaalisuus_...

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #7

Älä sano että Raamattu opettaa vaan opeta Raamatun mukaan. Eli laita lähdeviite ja kerro tulkintasi tästä raamatunkohdasta.

Jeesus opetti myös olemalla vastaamatta kysymyksiin, mutta tulkintasi että näin olisi tuominnut on kyllä hyvin kaukaa haettu.

Heli Hämäläinen

Tässä äänestyslipukkeet. Äänestyspaikat sulkeutuvat klo 22.00 Irlannin aikaa.

http://refcom2015.ie/polling-day/

Marko Pajunen

Niin Irlannissa kuin Suomessakin tässä on kyse maallisesta lainsäädännöstä, siviiliavioliitosta. Edelleen eri uskontokunnat tulevat siunaamaan avioliittoon kenet parhaaksi näkevät, ei laki siihen puutu, tietenkään.

Kirkon asemaa ei kannata ylikorostaa tässä asiassa muutenkaan, Suomen Ev Lut kirkon suorittamien vihkimisten määrä on laskenut alle puoleen kaikista vihkimisistä ja trendi näyttää jatkuvan.

Toimituksen poiminnat