*

Heli Hämäläinen Ihmisen kokoisia ihmisoikeuksia

Kirkon on kohdattava seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt lähimmäisenä

Kirkolliskokous miettii avioliittolainsäädännön muutoksen vaikutusta. Siinä Kirkko pohtii pitääkö vai ei vihkiä, koska kirkko noudattaa tässä avioliittolakia.

Asia voidaan tehdä pieneksi lainsäädännölliseksi kysymykseksi, mutta silloin näprätään pykälien kanssa. Kirkon pitää miettiä mikä on suhde lähimmäiseen ja mitä siitä opettaa nimenomaan Jeesus. Ei Paavali tai Mooses tai juutalaiset perinnäistavat. Mitä Jeesus opettaa lähimmäisen, ihmisen kohtaamisesta. Jeesuksen opetusta kannattaa erityisesti seurata, koska Hän on Tie, Totuus ja Elämä. Ilman Jeesusta meistä kukaan ei pelastu. Omilla teoillamme emme pelastu, emmekä pelastu toistemme syntien laskemisessa.

Homoseksuaalisuus ja transsukupuolisuus voivat olla vaikeita asioita joillekin ihmisille ja toiseus pelottaa. Toiseus nähdään syntinä ja toisenlainen pyritään muuttamaan, neutraloimaan, eikä hänen ainutlaatuisuuttaan haluta käsittää samanlaiseksi Jumalan kuvaksi kuin mitä me muut olemme. Katsotaan, että perinteiset käsitykset jotenkin pyhittävät ennakkoluulot ja jotenkin Paavalin tai Mooseksen määräykset antaisivat oikeuden vihata ihmisiä. Rangaista heitä kuolemalla tai karkoituksella, kuten on Raamatun laissa sanottu.

Erinäisiä kysymyksiä pohdittavaksi:

1) Jeesus asetti kaksi sakramenttia, kasteen ja ehtoollisen. Kuuluvatko sakramentit kaikille vai onko ne rajoitettu vain joillekin? Miksi Juudaskin pääsi osalliseksi pyhästä ehtoollisesta vaikka kavalsi Jeesuksen?

2) Jeesus kielsi estämästä lapsia tulemasta hänen luokseen. Lapsi oli tuolloin isänsä omaisuutta. Miksei Jeesus rajoittanut vain niiden lapsien tulemista, joilla oli lupa siihen?

3) Jeesus tapasi syntisen naisen, joka oli saatu kiinni aviorikoksesta. Hänen kuului saada siitä Mooseksen lain mukainen kivitystuomio. Jeesus sanoi toisaalla ettei kumoa lakia vaan on tullut täyttämään lain. Hän ei tuominnut naista kuolemaan vaan armahti hänet. Noudattiko Jeesus lakia ja perinnäistapoja?

Siis hyvät hurskaat kirkolliskokousedustajat, millaisen Jeesuksen ja Jumalan kanssa te olette tekemisissä? Jesajan kirjassa, 58 luvussa, jakeissa 6-9 on kirjoitettu:

Toisenlaista paastoa minä odotan:
että vapautat syyttömät kahleista,
irrotat ikeen hihnat
ja vapautat sorretut,
että murskaat kaikki ikeet,
murrat leipää nälkäiselle,
avaat kotisi kodittomalle,
vaatetat alastoman, kun hänet näet,
etkä karttele apua tarvitsevaa veljeäsi.

Silloin sinun valosi puhkeaa näkyviin kuin
aamunkoi
ja hetkessä sinun haavasi kasvavat umpeen.
Vanhurskaus itse kulkee sinun edelläsi
ja Herran kirkkaus seuraa suojanasi.
Ja Herra vastaa, kun kutsut häntä, kun huudat apua, hän sanoo: "Tässä minä olen."

Ihanan suloinen lupaus. Muistakaa että vaimoja ja aviomiehiä on vain tässä ajassa. Jumala on suuri ja ihminen pieni. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

6Suosittele

6 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Kari Savinen

Raamattua ei kannata alkaa kirjoittaa uudestaan, mikäli haluaa vedota sen ilmoitukseen nykyisessä muodossa.

Onneksi Turun Tuomiokapituli pysyi ryhdissään ja näpäytti Arkkipiispa Mäkistä hänen harhautuneista opeistaan, hyvä niin

Heteroutta ei kannata pelätä !

Heli Hämäläinen

Kerro missä olen kirjoittanut Raamattua uusiksi?

Heteroutta ei pidä pelätä, paitsi tietysti yksinäisten naisihmisten pimeällä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Ihminen, joka uskoo Jumalaan , ei pelkää mitään.

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #11

Ikävyyksiä voi kuitenkin yrittää välttää.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #12

Kertoisiko joku minulle, mitä tarkoittaa Raamatun sana Jeesuksesta,"Hänen piti kaikessa tulla veljiensä kaltaiseksi"?

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #20

Heprealaiskirjeen 2. luku:

"10 Hän, joka on kaiken luoja ja perusta, tahtoi tuoda paljon lapsia kirkkauteen, ja siksi hänen tuli tehdä heidän pelastajansa ja perilleviejänsä kärsimysten kautta täydelliseksi. 11 Pyhittäjällä ja pyhitettävillä on kaikilla sama isä; siksi ei pyhittäjä häpeäkään kutsua näitä veljikseen:

12 -- Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä.
13 Hän sanoo myös:

-- Minä turvaan Herraan,
ja edelleen:

-- Tässä me olemme, minä ja lapset, jotka Jumala minulle antoi.
14 Nämä lapset ovat ihmisiä, lihaa ja verta, ja siksi hänkin tuli ihmiseksi, heidän kaltaisekseen. Siten hän kykeni kuolemallaan riistämään vallan kuoleman valtiaalta, Saatanalta, 15 ja päästämään vapaiksi kaikki, jotka kuoleman pelosta olivat koko ikänsä olleet orjina.

16 Hän ei siis ota suojelukseensa enkeleitä -- hän ottaa suojelukseensa Abrahamin suvun. 17 Niinpä hänen oli tultava joka suhteessa veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi armahtava ja uskollinen ylipappi ja hän voisi Jumalan edessä sovittaa kansansa synnit. 18 Koska hän on itse käynyt läpi kärsimykset ja kiusaukset, hän kykenee auttamaan niitä, joita koetellaan."

Jeesus useaan otteeseen käyttää itsestään nimeä "ihmisen poika", koska on nimenomaan ihmiskunnan pelastaja, itsekin myös ihmissuvun osa. Heprealaiskirje käyttää hänestä ylipapin nimitystä, joka toistuu vielä konkreettisemmin heprealaiskirjeen 5. luvussa.

"Aaronin ja Kristuksen pappeus

1 Jokainen ylipappi valitaan ihmisten joukosta, ja ihmisiä hänet myös asetetaan edustamaan, tuomaan Jumalalle lahjoja ja uhreja syntien sovittamiseksi. 2 Koska hän itsekin on heikko, hän osaa kohdella ymmärtävästi tietämättömiä ja erehtyviä, 3 ja heikkoutensa tähden hänellä on myös velvollisuus uhrata syntiuhreja yhtä lailla itsensä kuin kansan puolesta. 4 Kukaan ei itse ota tätä arvoa itselleen, vaan ylipapin kutsuu Jumala, joka kutsui jo Aaronin. 5 Siten ei Kristuskaan itse korottanut itseään ylipapin arvoon, vaan hänet korotti se, joka sanoi hänelle:

-- Sinä olet minun Poikani, tänä päivänä minä sinut synnytin,
6 ja toisessa paikassa:

-- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta.
7 Ihmiselämänsä päivinä Jeesus ääneen itkien rukoili ja huusi avukseen häntä, jolla oli valta pelastaa hänet kuolemasta, ja hänen uhrirukouksensa kuultiin, koska hän taipui Jumalan tahtoon. 8 Vaikka hän oli Poika, hän joutui kärsimyksistä oppimaan, mitä on kuuliaisuus. 9 Kun hän oli saavuttanut täydellisyyden, hänestä tuli iankaikkisen pelastuksen tuoja, kaikkien niiden pelastaja, jotka ovat hänelle kuuliaisia. 10 Hänestä tuli Jumalan asettama ylipappi, jonka pappeus on Melkisedekin pappeutta."

sekä 7. luvussa:

"Melkisedekin kaltainen uusi pappi

15 Asia käy vielä selvemmäksi silloin kun virkaan astuu uudenlainen pappi, joka Melkisedekin tavoin 16 ei ole saanut virkaansa inhimillistä syntyperää koskevan lain käskyn mukaan vaan häviämättömän elämänsä voimasta. 17 Hänestä kirjoitukset todistavat:
-- Sinä olet pappi ikuisesti, sinun pappeutesi on Melkisedekin pappeutta.
18 Näin kumotaan aikaisempi määräys, koska se oli heikko ja hyödytön: 19 eihän laki tehnyt mitään täydelliseksi. Sen tilalle me olemme saaneet parempaa: toivon, joka antaa meille uskalluksen lähestyä Jumalaa.

20 On myös otettava huomioon Jumalan vala. Leevin heimon miehistä tuli pappeja ilman sitä, 21 mutta tämän toisen pappeus vahvistettiin valalla, näillä sanoilla:

-- Herra on vannonut valan eikä sitä peruuta: sinä olet pappi ikuisesti.
22 Tästä näemme, kuinka paljon vahvempi on se liitto, jonka takaajana Jeesus on.

23 Muiden pappien määrä on jatkuvasti kasvanut, kun kuolema on estänyt heitä pysymästä virassaan. 24 Mutta Jeesus pysyy ikuisesti, hänen pappeutensa on muuttumaton. 25 Siksi hän pystyy nyt ja aina pelastamaan ne, jotka hänen välityksellään lähestyvät Jumalaa. Hän elää iäti rukoillakseen heidän puolestaan.

26 Juuri tällaisen ylipapin me tarvitsimme. Hän on pyhä, viaton ja tahraton, hänet on erotettu syntisistä ja korotettu taivaita korkeammalle. 27 Toisin kuin muiden ylipappien, hänen ei tarvitse päivittäin uhrata ensin omien syntiensä ja sitten kansan syntien sovittamiseksi. Hän on antanut kertakaikkisen uhrin uhratessaan itsensä. 28 Laki tekee ylipappeja ihmisistä, jotka ovat heikkoja, mutta lakia myöhemmin vannottu vala nostaa ylipapiksi Jumalan Pojan, joka on saavuttanut ikuisen täydellisyyden."

8. luku:

"Uuden liiton ylipappi

1 Tulemme nyt asian ytimeen: Meillä on ylipappi, joka on asettunut taivaissa istuimelleen Majesteetin valtaistuimen oikealle puolelle. 2 Hän toimittaa palvelusta taivaan pyhäkössä, todellisessa pyhäkköteltassa, jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse.

3 Jokaisen ylipapin virkaan kuuluu tuoda lahjoja ja uhreja Jumalalle, ja siksi myös meidän ylipapillamme tulee olla tuotavana uhrinsa. 4 Jos hän olisi maan päällä, hän ei olisi edes pappi, koska täällä ovat jo ne, jotka tuovat lain määräämät uhrilahjat. 5 Heidän palveluksensa on kuitenkin vain taivaallisen palveluksen kuva ja varjo. Sanottiinhan Moosekselle, kun hänen oli määrä valmistaa teltta: "Pidä huoli siitä, että teet kaiken sen esikuvan mukaan, jonka sait nähdä vuorella." 6 Mutta meidän ylipappimme on saanut paljon tärkeämmän tehtävän, yhtä paljon tärkeämmän kuin on se liitto, jonka välittäjä hän on. Se liitto on suurempi, koska se perustuu suurempiin lupauksiin."

Hepr. 9. luku:

"Uuden liiton uhri

11 Kristus, meitä odottavan hyvän ylipappi, on kuitenkin jo tullut. Hän on kulkenut suuremman ja täydellisemmän teltan kautta, jota ei ole tehty ihmiskäsin ja joka siis ei kuulu tähän luomakuntaan. 12 Hän ei ole tuonut uhrina pukkien eikä sonnien verta, hän on uhrannut oman verensä. Näin hän on kertakaikkisesti täyttänyt tehtävänsä, astunut sisään kaikkeinpyhimpään ja hankkinut meille ikiajoiksi lunastuksen. 13 Jos jo pukkien ja härkien veri ja saastuneiden päälle vihmottava hiehon tuhka puhdistaa ihmisen ulkonaisiin menoihin kelvolliseksi, 14 kuinka paljon paremmin puhdistaakaan Kristuksen veri! Ikuisen henkensä voimalla hän on antanut itsensä virheettömänä uhrina Jumalalle, ja hänen verensä puhdistaa meidän omantuntomme kuoleman teoista, niin että voimme palvella elävää Jumalaa.
15 Sitä varten Kristus on tullut uuden liiton välittäjäksi, että hänen kuolemansa vapauttaisi kaikki ensimmäisen liiton aikana tapahtuneista rikkomuksista ja että kutsutut niin saisivat heille luvatun iankaikkisen perinnön. 16 Liitto on myös testamentti, ja testamentin tekijän kuolema on aina voitava näyttää toteen. 17 testamenttihan astuu voimaan vasta sen tekijän kuoltua; tekijänsä eläessä sitä ei voida koskaan panna täytäntöön. 18 Siksi ei ensimmäistäkään liittoa voitu vahvistaa ilman verta. 19 Luettuaan kansalle lain käskyt Mooses otti sonnien ja pukkien verta sekä vettä, punaista villaa ja iisopinvarsia ja vihmoi lain kirjan ja koko kansan 20 sanoen: "Tämä on sen liiton veri, jonka Jumala on teille säätänyt." 21 Samalla tavoin hän vihmoi verta teltan ja kaikkien jumalanpalveluksessa käytettävien esineiden päälle. 22 Lain mukaan melkein kaikki puhdistetaan verellä, eikä anteeksianto ole mahdollinen, ellei vuodateta uhriverta.

23 Kun siis taivaan todellisuuden kuvat on näin puhdistettava, tulee itse todellisuus puhdistaa paremmin uhrein. 24 Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön, joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme. 25 Hänen tarkoituksenaan ei myöskään ole antaa uhriaan toistuvasti, niin kuin tavallinen ylipappi kerran vuodessa vie kaikkeinpyhimpään verta, joka ei ole hänen omaansa. 26 Muutoinhan Kristuksen olisi pitänyt kärsiä kuolema monet kerrat maailman luomisesta lähtien. Hän on kuitenkin tullut tähän maailmaan vain kerran, nyt aikojen lopulla, hävittääkseen synnin uhrillaan. 27 Jokaisen ihmisen osana on kerran kuolla ja sitten joutua tuomiolle. 28 Samoin on Kristus kerran uhrattu, jotta hän ottaisi pois kaikkien synnit, ja hän ilmestyy vielä kerran, mutta ei enää synnin tähden vaan pelastaakseen ne, jotka häntä odottavat."

Ja yhteenvetona 10. luvussa:

"1 Laissa siis on vain varjo tulevasta, paremmasta todellisuudesta, ei sen varsinaista ilmentymää. Vaikka lain määräämät uhrit toistetaan vuodesta vuoteen, laki ei ikinä pysty tekemään pysyvästi täydellisiksi niitä, jotka astuvat Jumalan eteen. 2 Muutoinhan uhraaminen olisi lopetettu. Jos ne, jotka ottavat osaa jumalanpalvelukseen, olisivat jo kerran tulleet puhdistetuiksi, heillä ei olisi enää mitään syntejä tunnollaan. 3 Mutta uhrit päinvastoin muistuttavat synneistä joka vuosi. 4 Mahdotontahan on, että härkien ja pukkien veri poistaisi synnit.

5 Siksi Kristus sanoo maailmaan tullessaan:

-- Uhreja ja lahjoja sinä et halunnut,
mutta sinä loit minulle ruumiin.
6 Polttouhrit ja syntiuhrit eivät sinua
miellyttäneet.
7 Silloin minä sanoin: Tässä olen. Niin kuin minusta on kirjakääröön kirjoitettu, niin olen tullut tekemään, täyttämään sinun tahtosi, Jumala.
8 Hän sanoo siis ensin: "Uhreja ja lahjoja, polttouhreja ja syntiuhreja sinä et halunnut, ne eivät sinua miellyttäneet", vaikka näistä uhreista on laissa määräykset. 9 Mutta sitten hän sanoo: "Tässä olen. Olen tullut täyttämään sinun tahtosi." Hän siis kumoaa nuo määräykset asettaakseen niiden tilalle Jumalan tahdon. 10 Tämän tahdon mukaisesti meidät on pyhitetty ainutkertaisella uhrilla, kun Jeesus Kristus uhrasi oman ruumiinsa.

11 Jokainen pappi seisoo joka päivä toimittamassa jumalanpalvelusta ja uhraa kerran toisensa jälkeen samat uhrit, jotka eivät milloinkaan voi poistaa syntejä. 12 Kristus sitä vastoin on uhrannut yhden ainoan syntiuhrin ja asettunut pysyvästi istuimelleen Jumalan oikealle puolelle. 13 Hän odottaa siellä, kunnes hänen vihollisensa pannaan korokkeeksi hänen jalkojensa alle, 14 sillä hän on jo yhdellä ainoalla uhrilla tehnyt pysyvästi täydellisiksi ne, jotka pyhitetään.

15 Tästä todistaa meille myös Pyhä Henki. Ensin näin:

16 -- Tämän liiton minä teen heidän kanssaan tulevina aikoina, sanoo Herra: minä asetan lakini heidän sydämeensä, kirjoitan sen heidän sisimpäänsä.
17 Ja sitten:

-- Heidän syntejään ja vääriä tekojaan minä en enää koskaan muista.
18 Missä synnit on annettu anteeksi, siellä ei enää tarvita syntiuhria."

Halleluja väkevä Jumala.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes Vastaus kommenttiin #22

Koska Jumala tahtoo kaikkien pelastuvan, niin Kristus loi meille tien palata takaisin Isän kotiin.
On vain yksi kirkko johon kuuluvat kaikki, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen.

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen Vastaus kommenttiin #20

"Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistää yhtäläisellä tavalla osalliseksi, jotta hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on perkeleen, ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat orjuuden alaisia.» »Sen takia piti hänen kaikessa tulla veljiensä kaltaiseksi, jotta hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalaan nähden, sovittaakseen kansan synnit.»

Katso, kadonneiden lasten tapaan piti hänellä myös olla liha ja veri, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on perkeleen ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat orjuuden alaisia, sovittaakseen kansan synnit, ollakseen laupias, armollinen, sääliväinen ja osaaottavainen.

Ihmisten viat oli ihmisverellä sovitettava, sitä laki ja oikeus vaati. Ihmisen piti sovittaa, mitä ihminen rikkoi. Jumala otti veren vaimon verestä. Sillä korjasi hän sen asian, minkä vaimo oli turmellut. Jumalan ensimmäinen lupaus, »vaimon siemen on rikkipolkeva käärmeenpään», vakuutti tämän. Jumalan Pojan piti sen takia ihmiseksi syntyä ja olla sen lain alaisena, joka oli ihmisille annettu, jotta hän lain alaiset lunastaisi ja siten tekisi meidät Jumalan lapsiksi. Jumalan Poika tuli ihmislapseksi, jotta ihmislapset voisivat tulla Jumalan lapsiksi."

http://www.kolumbus.fi/rov.o.peltola/cor/cor12-25....

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen

Jeesus armahtaa mutta myös opastaa kuten tuon aviorikkomuksen tehneen naisen osalta:" Mene, äläkä enää tee syntiä."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.8.html

Heli Hämäläinen

Tämä kohta on tietysti merkityksellinen. Riittääkö Jeesuksen sovitus vielä tuleviinkin synteihin? Minä uskon, että riittää. Jeesuksen sovitustyö on täydellinen. Kertakaikkinen vapaaksi lunastaminen. Armo ja pelastus annetaan, kuten myös usko taivaasta. Ne eivät ole tästä maailmasta kuten synti. Pelastumme vain ja ainoastaan armosta ja lahjavanhurskauden avulla. Jeesuksen Kristuksen kautta.

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #6

Niin, miten sovellat tätä em. avionrikkomistapaukseen?

Käyttäjän tuomasheikkila kuva
Tuomas Heikkilä Vastaus kommenttiin #7

Jeesus opettaa että kaikki me olemme syntisiä "se joka on ilman syntiä, heittäköön ensimmäisen kiven" ja jeesus opettaa vihaamaan syntiä, ei syntistä.

Room 6 opettaa meille että vaikka olemme kaikki syntisiä, emme saa käyttää jumalan armoa hyväksemme rypeäksemme synnissä.

Raamattu antaa oikeuden avioeroon aviorikostapauksessa ja oma näkemykseni on, että muissa tapauksissa jos avioeroa haetaan niin silloin avioon ei ole menty aidosta rakkaudesta ja silloin avioero on synnistä vapautumista.

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #9

Avioerosta Jeesus opettaa (Matt. 19)

"7 Fariseukset kysyivät häneltä: "Miksi sitten Mooses on säätänyt, että jos mies hylkää vaimonsa, hänen on annettava tälle erokirja?" 8 Hän vastasi: "Mooses antoi teille luvan hylätä vaimonne, koska te olette niin kovasydämisiä. Mutta alun perin ei ollut niin. 9 [i] Minä sanon teille: se, joka hylkää vaimonsa muun syyn kuin haureuden tähden ja menee naimisiin toisen kanssa, tekee aviorikoksen. [Aviorikoksen tekee myös se, joka nai miehensä hylkäämän naisen."]*"

Janne Hilden

Ikävän kaukana ovat homoparien vihkiminen alttarilla, kun seurakuntaneuvostoissakaan eivät aikuiset ihmiset osaa keskustella asiallisesti.
Melkoista homovihaa jumalan nimissä:

http://yle.fi/uutiset/homoparia_herjattiin_seuraku...

Tarja Parkkila

Minä olen kyllä lukenut, että ensin pitää karsia 'Lust', eli himot.

Kaikenlaisten ihmisten kaikenlaiset himot.

Ei hengen maailman vapudu, ellei luovu kaikesta mikä sitoo maahan.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Ilmeisesti kirkko haluaa kohdata ko. vähemmistöt lähimmäisinä, mutta samalla se haluaa politikoida tällä asialla "iloitessaan heidän rinnallaan".
Siksi näyttää siltä, että kirkko po. vähemmistöt 'kohdatessaan', unohtaa lapsen jolle pitäisi antaa aivan erityinen suojelu. Myllynkivi-vertaus kertoo tästä aikuisen vastuusta. Tätä näkökulmaa ei ole juuri lainkaan nostettu esille kirkon ja sen virkakunnan kannanotoissa.
Tasa-arvon korostaminen on ok. Lapsen unohtaminen ei.

Heli Hämäläinen

Miten lapsi unohtuu mikäli kohtaa homot ja transihmiset ihmisinä? Useinhan näillä ihmisillä on omia lapsia, he ovat isiä ja äitejä. Mitä tarkoitat tällä unohtamisella?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Viittaukseni lapsen hauraaseen asemaan ja suojelun tarpeeseen (joka on suurempi kuin aikuisen) perustuu po. lain valmistelussa asiantuntijana kuullun Tapio Puolimatkan laajaan, myös lasta ja lapse oikeuksia koskevaan lausuntoon. Se taisi mennä vähän ohi blogisi teeman?

Jos taas tarkoitat nyt kirkon piirissä olevien ihmisten armottomuutta, se on todella valitettava asia. Kirkolla ei aina riitä armoa - vaan lakia - omien jäsentensäkään erilaisuuden kohtaamiseen.

Heli Hämäläinen Vastaus kommenttiin #15

Osallistuuko lapsi paljonkin vanhempiensa seksiakteihin? Onko se tyypillistä heterosuhteissa? Tässä tapauksessa väännetään asenteellista skeidaa samaa sukupuolta olevista pariskunnista ja pyritään esittämään heidät mahdollisimman ikävissä asiayhteyksissä.

Suurin osa lastensuojelusta kohdistuu kuitenkin heteroseksuaalisiin parisuhteisiin, osin seksuaalisen hyväksikäytön vuoksi. Tapio Puolimatkasta olen tietoinen samoin kuin hänen propagandastaan. Lapsilla ei ole mitään tekemistä vanhempiensa seksielämän kanssa, lukuunottamatta hedelmöityshetkeä.

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Mitenkäs korinttolaiskirje, jossa kehotetaan niitäkin, joilla jo on vaimo, elämään kuin heillä ei sellaista olisi?

Käyttäjän juhakuittinen kuva
Juha Kuittinen

Miksi Juudaskin pääsi osalliseksi pyhästä ehtoollisesta vaikka kavalsi Jeesuksen?

Pääsi osalliseksi Jeesuksen armosta mutta loppujen lopuksi hirttäytyi ja joutui kadotukseen.

"Minä varjelin heidät, eikä yksikään heistä joutunut hukkaan, paitsi se, jonka täytyi joutua kadotukseen, jotta kirjoitus kävisi toteen."

http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.17.html

Käyttäjän halaolla kuva
Hannu Ala-Olla

Juudashan teki mitä pitikin, muuten olisimme joutuneet odottamaan Jeesuksen kuolevan vanhuuteen. Mitä silloin näkyisi kirkkojen huipulla?

Käyttäjän ViiviPartanen kuva
Viivi Partanen

Naapurissa asui narkkari lapsi, joka varasti vanhemmiltaan ja pahoinpiteli heitä. Uskovaisenperheen vanhemmat olivat saaneet päähänsä että pitää vain hyvksyä lapsen narkkaus ja rakastaa. Suvaita kaikki lapsen teot tekemättä rajaa. Lapsi narkkasi ja pahoinpiteli sekä varasti. Eräänä päivänä hups... Toinen vanhempi menehtyi lapsensa pahoinpitelyn seurauksena. Narkkari lapsi jatkoi valitsemallaan tiellä. Toinen vanhemmista köyhtyi, mutta päätti hyväksyä lapsensa toimet rakkauden nimissä. Meno jatkui ja vanhempi kuoli vanhana ja katkerana Jumalalle, koska Jumala ei tehnytkään mitään narkkari pojan vuoksi...

Olipa kerran yhteiskunta joka päätti luopua laista, koska yhteiskunta uskoi ihmisten absoluuttiseen hyvyyteen. Yllättäen koko yhteuskunta oli kaaoksessa, koska sillä ei enää ollut yhteisiä sääntöjä. Ihminen tekikin sitä, minkä hän omasta mielestään oikeaksi näki.

Onpa olemassa yhteisö, joka sotkee yksilön väärät teot ja persoonan keskenään. Sitten se yksilö ei enää erotakkaan mikä on väärää toimintaa ja mikä on hänen persoonansa. Puhumatttakaan suhteestaan toisiin ihmisiin.

Tarinan opetus on: Monikin mies/nainen on omasta mielestään oikeassa.

Toimituksen poiminnat